آپلود عکس آپلود عکس آپلود عکس _Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="468" height="60" menu="true" scale="exactfit"> Make your flash banner free online Make your flash banner free online عجیب ترین آبزیان جهان مطلب ارسالی از سیامک مهینی
مدیریت امور شیلات و آبزیان آذربایجان شرقی
تکثیرو پرورش آبزیان و فعالیتهای شیلاتی

عجیب ترین آبزیان جهان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

تاثیر و نقش عوامل محیطی در زندگی ماهیان خاویاری:     

      بررسی ها نشان داده است که عواملی مانند عمق ، درجه حرارت ، میزان شوری ، مقدار اکسیژن در بستر و جریانات آبی تاثیربسزائی درزیست و پراکنش ماهیان خاویاری دارند . گونه های مختلف این ماهیان تحت تاثیر شدتهای مختلفی ازمجموعه عوامل غیر زیستی قرارمیگیرند . پیرامون تاثیر عامل درجه حرارتدر پراکنش ماهیان خاویاری نظریات متناقضی ارائه شده است بعضی ازمحققین اهمیت فوق العاده ای به فاکتوردرجه حرارت قائل شده حال آنکه عده ای دیگر فاکتورهای عمده درمهاجرتهای فصلی ماهیان خاویاری را تا حد زیادی به شرایط غذائی و به میزان کمتری تابع درجه حرارت دانسته اند. ماهیان خاویاری اوری ترم بوده و نوسانات شدید حرارتی را تحمل می نمایند. براساس تحقیقات انجام شده در شوروی سابق ازون برون دردامنه حرارتی 24- 4 درجه سانتی گراد زندگی میکند . اما تمرکز جمعیتی آن دردامنه حرارتی کمتری مشاهده میشود .



ادامه مطلب...
ارسال توسط
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

پرورش ماهی درقفس:

تاریخچه پرورش ماهی در قفس در جهان :

     اولین قفس های پرورش ماهی دراواخرقرن 19 درجنوب شرق آسیا مورد استفاده قرارگرفتند. این قفس ها ازخیزران ساخته شده و ماهی ها نیز توسط غذای دستی وعمدتا ماهیان هرزوپس مانده های غذایی تغذیه می شدند. اولین قفس های مدرن درسال 1950میلادی ساخته ومورد استفاده قرارگرفتند . جدیدا پرورش ماهی در قفس مورد توجه  پرورش دهندگان قرارگرفته است. عواملی مانند کاهش ذخایرماهیان دریایی ، افزایش مصرف جهانی ماهی وسودآوربودن باعث رونق کارپرورش ماهی در قفس شده است.

پیشینه پرورش ماهی در قفس در ایران :

 1- تجربه ناموفق درسال 1349 درخلیج گرگان ودریاچه سد دز.

2- شروع پرورش انبوه و اقتصادی قزل آلا درقفس دراستان آذربایجان شرقی درسال 1373و پیشتازی استان درکشورشروع شد بطوریکه تعداد قفسهای مستقردردریاچه های پشت سد استان درسال 90به 150 دستگاه و میزان تولید به 150 تن رسیده که رتبه اول کشوریرا شامل میشود.

3- برای اولین باردرکشورپرورش ماهیان خاویاری درقفس درآبهای داخلی در سال 1390 در دریاچه سد ارسباران در استان آذر بایجان شرقی به اجرا درآمده است

 




تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

ارزش غذایی میگو


گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی و میگو جزو غذاهای با پروتئین بالا محسوب می شوند که

معمولا نیازپروتئینی بدن باید توسط آنها تأمین شود.همچنین میزان کلسترول در۱۰۰گرم میگو

حدود دوسوم میزان کلسترول در یک تخم مرغ ۵۰گرمی است.یعنی در وزن مساوی، میزان

کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است. با این تفاوت که در میگو، میزان اسید چرب

اشباع که برای سلامتی مضر است صفر است که می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه راکفلر آمریکا صورت گرفته و به تأیید انجمن متخصصان

قلب آمریکا رسیده و در مجله نظام پزشکی ایران نیز به ثبت رسیده است. کلسترول موجود

در میگوباعث افزایش کلسترول خون نمی شود و اصولا آن چه که علت اصلی افزایش کلسترول

خون است، اسیدهای چرب اشباع به شمار می روند.میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری

به خصوص فسفر و آهن دارد که به ویژه برای کودکان در حال رشد وزنان باردار بسیار مفید

است. نکته قابل توجه دیگر این که در غذاهای دریایی به دلیل کمتر بودن بافت پیوندی به

نسبت سایرغذاهای گوشتی، گوشت آنها نرم تر بوده و این واقعیت به خصوص پس از پخت

مشخص می شود.به همین دلیل غذاهای دریایی و ازجمله میگو برای افراد مسن که به دلیل

وضعیت دهان و دندان کمتر قادر به جویدن وهضم غذا هستند بسیار مفید است.در ارتباط با

اندازه میگو توضیح این که برخلاف تصور عامه میگوهای درشت یا به اصطلاح شاه میگو

به دلیل مسن بودن میگو وسفت شدن عضلات آنها و به زبان دیگر پیر شدن آنها در مقایسه

با میگوهای کوچکتر، خوشمزه نیست و در میگو نیز مانند سایر جانوران مثل مرغ، گاو و

گوسفند نوع کوچکتر آن خوشمزه تراست، دلیل اصلی تفاوت قیمت در میگوهای ریز و درشت

درصد ضایعات آن است.

منبع : پارسی طب




تاریخ: پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:میگو, اسیدهای چرب اشباع, کلسترول,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

آکواریوم وتاثیرآن برکودکان

     تقریبا هیچ کودکی را نخواهید یافت که پیشنهاد رفتن به آکواریوم شهری و تماشای زندگی زیبای موجودات آبزی را رد کند ،بسیاری از کشورها با توجه به این نکته،نگاهی ویژه را در ایجاد ارتباط بین کودکان و اقیانوسها و حفاظت از این اکوسیستم جهانی دنبال میکنند.

      از سال 1984 تا به امروز بیش از دو میلیون دانش آموز از آکواریوم خلایج مونتاری در آمریکا به صورت رایگان بازدید کرده اند. مسئولان این آکواریوم معتقدند در شرایطی که زیست گاه های آبی با خطرات روز افزونی مواجه هستند، برای جلوگیری از این تهدیدات هیچ چیزی مهمتر از آموزش همگانی و رایگان در این زمینه وجود ندارد. آن ها می خواهند شگفتی ها و عجایب اقیانوس، که خانه بسیاری از موجودات زیبا است را به کودکان نشان دهند تا رابطه ای احساسی بین دانش آموزان و حیوانات ایجاد شود و همچنین آن ها را تشویق کنند تا درباره اقیانوس و موجوداتش بیاموزند و در قبالشان احساس مسئولیت کنند. همچنین نکته دیگری که سیاست گزاران این آکواریوم بر آن تاکید دارند این است که تماس بی واسطه با حیوانات، این اعتماد به نفس را در کودکان ایجاد می کند که آن ها می توانند تغییری در روند نابودی اقیانوس ها ایجاد کنند.

آکواریوم و کودک

در کشور های توسعه یافته ای مثل ژاپن، آمریکا و... آموزش پیرامون محیط زیست برای کودکان تا آنجا اهمیت دارد که حتی چند آکواریوم های شهری مخصوص کودکان دایر شده است. به عنوان نمونه با اینکه در شهر دالاس آمریکا یک آکواریوم و یک باغ وحش وجود دارد اما آکواریومی به صورت جداگانه و مخصوص کودکان نیز برنامه های گوناگونی را برای کودکان ارائه می کند. مهمانی های بعد از نیمه شب، جشن های تولد، و یک شب خوابیدن در کنار ماهی ها از جمله این برنامه ها است.

کودکی که چنین تجربه هایی را کسب کرده باشد، نه تنها در آینده در مسیر آسیب به طبیعت گام بر نمی دارد بلکه همواره پیشگام مبارزه با این تخریب ها خواهد بود. ضرورت و لزوم وجود چنین فضاهایی در کشور ما نیز بسیار محسوس است. اگرچه هم اکنون گروه های قلیلی در مسیر حفظ و نگهداری منابع و مناظر طبیعی حرکت می کنند، فقدان نیروی انسانی یکی از چالش های پاسداشت از این سرمایه ها است. باید به این مسئله تاکید شود که در کنار ضرورت، پتانسیل حفاظت از محیط زیست نیز، از سرمایه های اجتماعی کشور ما است. مردمان این سرزمین هیچ گاه در تاریخ خود نقشی منفعل در برابر طبیعت نداشته اند. درست است که با رشد شهرنشینی و دور شدن از زیستگاه های طبیعی و سریع شدن روز افزون جریان زندگی، مردم تا حدودی دغدغه حفاظت از طبیعت را فراموش کرده اند اما هنوز می توان بسیاری از حرکت های مردمی در این جهت را ملاحظه کرد. ذکر چند نمونه به ما یادآوری می کند که این پتانسیل تا چه حد در کشور ما زیاد است. حفاظت از تخم لاکپشت های خلیج فارس در جزیره قشم توسط مردم، منتقل کردن جزایر مرجانی خلیج فارس از ساحلی که قرار است در آن بندری توسعه پیدا کند، گشت های شبانه روزی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی و... که تقریبا از کمتر حمایت مالی ای برخوردار بوده اند، همه و همه یادآور این نکته اند که ظرفیت بسیار زیادی برای مقابله با تخریب های محیط زیست در ایران وجود دارد.

اما با همه ی این توضیحات اگر محیط هایی برای آموزش در مورد طبیعت وجود نداشته باشد، آتش این پتانسیل بی هیچ کاربردی رو به خاموشی می گذارد. همانطور که با ذکر نمونه هایی از کشورهای دیگر بیان نمودیم، آکواریوم های شهری می توانند یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف مترقی باشند. در سراسر دنیا نه تنها آکواریوم ها منابع درآمدزای قدرتمندی محسوب می شوند بلکه کارکرد های دیگر و یا شاید کاربردهای مهمتر دیگری نیز دارند. از جمله کارهای پژوهشی و آموزشی ای که در کنار بازدید ها انجام می شود. مطالعه موجودات دریایی، پرنده هایی که زیستگاه های آبی دارند و بسیاری از جانوران و گیاهان که در نزدیکی آب ها زندگی می کنند با دایر کردن یک آکواریوم بسیار راحت تر و دقیق تر انجام می شود.

آکواریوم و کودک

کودک انسانی است که بزرگترین ناخودآگاه را در مقایسه با دیگر اقشار سنی دارد. ظرفیت آموزش پذیری او صد چندان است. حال انتخاب با ما است. مایی که دغدغه ی آینده را داریم. اینکه کودک در چه مسیری گام بردارد بر اساس امکانات و دانشی است که ما در اختیارش می گذاریم. در فقدان فضاهایی مثل آکواریوم های شهری، یا فضاهای مشابه توقع نا به جایی است که از کودکمان بخواهیم از بازی های ویدئویی چشم پوشی کند و با ما قدم در طبیعت بگذارد.




تاریخ: شنبه 6 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان

مواردضروری ومهم جهت رعایت واحدهای پرورش قزل آلای سرچاهی

اخیرا با توجه به تلفات وخسارت زیاد وارده به برخی مزارع پرورش قزل آلای سرچاهی لازم دیدم تابرای پیشگیری ازوقوع مواردفوق به پرورش دهندگان ماهی مواردزیر را توصیه نمایم:

1-    مزرعه بایستی مجهز به پمپ برگشت آب ،دستگاهای هواده، پمپ سرچاهی یدکی ، ژنراتور وپمپ گازوئیلی سالم ومستقر درسرچاه واستخرباشد.

2-    دستگاه های هشدارقطع آب وبرق حتما بایستی نصب وسالم باشدوکارکردآنها بصورت مرتب کنترل شود.

3-    سرویس وکنترل مرتب عملکرددستگاه هاضروری است وازسالم بودن آنهاهمیشه اطمینان داشته باشید.

4-    مزرعه خودرابیمه نمایید.

5-    رعایت ظرفیت مزرعه وعدم افزایش آن بدون مشاوره با کارشناس شیلات.

6-    بدون نگهبان ومراقب مزرعه خودرا حتی برای لحظه ای به حال خودرها نکنید زیرا اتفاق ممکن است به محض ترک مزرعه بیافتد.

7-    برجهای هواده مرتبا تعمیر واندازه، ارتفاع،وتعدادطبقات آن رامتناسب بامیزان آبدهی چاه بسازید.

باتوجه به افزایش قیمت نهاده وعدم افزایش متناسب قیمت ماهی به تبع آن توجیه اقتصادی پرورش ماهی پایین آمده وبنابراین ریسک پذیری طرحهاافزایش یافته وچون تلفات ماهی اغلب درتناژبالا اتفاق می افتد خسارت آن نیززیادوجبران ناپذیراست وبدون بیمه هیچگونه حمایتی صورت نمی گیردبنابراین بدون تجهیزمزرعه ورعایت مواردمذکور پرورش ماهی ریسک زیادی خواهد داشت ومعقول است بارعایت تمام موارد مذکورازوقوع حوادث پیشگیری نمائید.

علت های اصلی بروزتلفات وخسارت درمزارع سرچاهی:

1-قطع آب وعدم بکارگیری ژنراتور وپمپ یدکی.

2-قطع آب وعدم اطلاع پرورش دهنده.

3-خراب شدن پمپ آب.

4-عدم کارکردپمپ برگشت وزنراتوربه علت نقص فنی.

5-برق گرفتگی ماهیان به علت عدم رعایت مواردایمنی وخرابی هواده.

6-هواکشیدن پمپ وازبین رفتن برجهای هواده.

7-خراب بودن سیستم های هشدارقطع آب وبرق وعدم اطلاع پروش دهنده ازقطع آب وبرق بخصوص درهنگام شب.

 

 




تاریخ: سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط کارشناسان شیلات استان
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 212
بازدید کل : 33574
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1